Gazeta Podatkowa nr 94 (1031) z dnia 25.11.2013
Sporządzenie przez ZUS kopii świadectw pracy złożonych z wnioskiem o rentę
Od wielu lat pobieram rentę z tytułu niezdolności do pracy. Wraz z wnioskiem o przyznanie świadczenia złożyłam wszystkie oryginalne świadectwa pracy. Obecnie mam możliwość zatrudnienia się. W tym celu potrzebuję jednak chociaż kopii moich świadectw. Czy ZUS powinien mi udostępnić moją dokumentację z przebiegu zatrudnienia?
TAK. Czytelniczka powinna zwrócić się do organu rentowego z wnioskiem o sporządzenie kopii świadectw pracy złożonych wraz z wnioskiem pierwszorazowym o przyznanie prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy lub wnioskami kolejnymi dotyczącymi przeliczenia świadczenia. Taką dokumentację ZUS udostępni w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem. Powyższe praktyki są często spotykane.
Należy pamiętać, że pobierający świadczenia mają prawo do przeglądania własnych akt emerytalno-rentowych, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów.
Przeglądanie akt sprawy dokonywane jest w lokalu organu rentowego, w obecności jego pracownika.
Świadczeniobiorca może żądać też uwierzytelnienia odpisów lub kopii akt sprawy lub wydania mu z akt sprawy uwierzytelnionych odpisów. W tym jednak ostatnim z wymienionych przypadków ubezpieczony powinien wykazać ważny interes. Wynika to z art. 73 § 1 i § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267). Wskazany akt prawny stosuje się w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych, chyba że przepisy dotyczące ubezpieczeń ustalają odmienne zasady postępowania w tych sprawach.
Ponadto, w myśl § 28 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (Dz. U. z 2011 r. nr 237, poz. 1412), po wydaniu decyzji w sprawie świadczenia organ rentowy zwraca zainteresowanemu, na jego wniosek, przedłożone dokumenty po sporządzeniu ich kopii. Nie dotyczy to jednak zaświadczeń potwierdzających wysokość wynagrodzenia, przychodu, dochodu i uposażenia, przyjmowanych do ustalenia podstawy wymiaru świadczeń, rachunków poniesionych kosztów pogrzebu oraz pisemnych zeznań świadków i oświadczeń zainteresowanego.
Czytelniczka może więc domagać się zwrotu oryginalnych świadectw pracy bądź sporządzenia ich kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, w zależności od własnej oceny czy też potrzeb. Wniosek o wydanie kserokopii świadectw pracy lub ich zwrotu należy złożyć w organie rentowym, na piśmie lub ustnie do protokołu.
www.EmeryturyiRenty.pl - Renty:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKadrowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|