Gazeta Podatkowa nr 103 (1040) z dnia 27.12.2013
Wypełnianie wniosku o rentę
Jestem w trakcie przygotowywania wniosku o rentę dla pracownika. Pracownik dostarczył już pełną dokumentację, tzn. świadectwa pracy oraz zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia z poprzednich lat pracy. Nie potrafię ustalić, które lata należy przyjąć do ustalenia podstawy wymiaru renty dla pracownika. Jak postąpić w takiej sytuacji?
W celu usprawnienia postępowania o świadczenia m.in. rentowe ZUS przygotował formularze, które można wykorzystać przy ubieganiu się o nie. Stosownym dla renty z tytułu niezdolności do pracy jest druk Rp-1R.
W pierwszej części (I) formularz zawiera dane osoby zainteresowanej, w tym personalne oraz dotyczące adresu zameldowania na pobyt stały, zamieszkania i do korespondencji.
Część druga (II) zatytułowana została jako "Wniosek osoby zainteresowanej". Jeden z modułów tej części poświęcony został właśnie kwestii wskazania, z jakiego okresu należy przyjąć do podstawy wymiaru osiągnięte wynagrodzenia.
Podstawę wymiaru renty stanowić bowiem może przeciętna podstawa wymiaru składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe lub na ubezpieczenie społeczne na podstawie przepisów prawa polskiego w okresie:
- kolejnych 10 lat kalendarzowych, wybranych przez zainteresowanego z ostatnich 20 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zgłoszono wniosek o rentę,
- 20 lat kalendarzowych przypadających przed rokiem zgłoszenia wniosku, wybranych z całego okresu podlegania ubezpieczeniu.
W części wniosku - II.2. można wskazać, aby na podstawie przedłożonych dokumentów do ustalenia podstawy wymiaru renty organ rentowy wybrał najkorzystniejszy wariant.
Fragment wniosku ZUS Rp-1R
www.EmeryturyiRenty.pl - Renty:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKadrowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|