Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 14 (488) z dnia 10.07.2019
Wykaz stanowisk pracy w szczególnych warunkach
Przez ostatnie kilkanaście lat wykonuję pracę w szczególnych warunkach na tym samym stanowisku. W maju br. złożyłem wniosek o emeryturę pomostową i dostałem z ZUS decyzję odmowną. Dowiedziałem się, że zakład pracy nie opłacał za mnie składek na Fundusz Emerytur Pomostowych, ponieważ nie umieścił mojej pracy w wykazie prac w szczególnych warunkach. Czy prawidłowo?
O zamieszczeniu pracy w wykazie prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze decyduje płatnik składek (dalej pracodawca).
Zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1924), dalej ustawy pomostowej, w oparciu o dane przekazywane co miesiąc przez pracodawcę ZUS prowadzi centralny rejestr:
- stanowisk, na których są wykonywane prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, zawierający dane płatnika składek oraz liczbę stanowisk pracy, na których jest wykonywana praca w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze,
- pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, za których jest przewidziany obowiązek opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych (FEP), który oprócz danych płatnika składek zawiera dane pracownika (nazwisko i imię, datę urodzenia, numer PESEL, serię i numer dowodu osobistego lub paszportu), kod i okres wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.
Obowiązki jakie zostały nałożone na pracodawcę, to prowadzenie wykazu stanowisk pracy (rodzaju prac), na których jest wykonywana praca w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w oparciu o wykazy stanowiące załączniki nr 1 i 2 do ustawy pomostowej oraz ewidencji pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, za których jest przewidziany obowiązek opłacania składek na FEP. Pracodawca obowiązany jest powiadomić pracownika o dokonaniu wpisu do prowadzonej ewidencji.
Oznacza to, że ustawa pomostowa uczyniła pracodawcę odpowiedzialnym za ustanowienie wykazu stanowisk pracy oraz ewidencji pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Przy ich ustalaniu pracodawca nie ma obowiązku współdziałania z przedstawicielami pracowników, zakładową organizacją związkową, służbą BHP czy PIP. Konieczność poinformowania pracowników o umieszczeniu ich w prowadzonej ewidencji ma zapewnić prawidłowość sporządzonych wykazów. W razie nieumieszczenia w ewidencji pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, za których jest przewidziany obowiązek opłacania składek na FEP, pracownikowi przysługuje skarga do PIP.
Organy PIP (na podstawie odrębnych przepisów) są uprawnione do nakazania pracodawcy umieszczenia pracownika w ewidencji pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, wykreślenie go z tej ewidencji bądź do sporządzenia korekty wpisu w ewidencji.
W sytuacji, gdy pracodawca powiadamiał swoich pracowników o sporządzeniu wykazu stanowisk, a pracownik nie zareagował wówczas na fakt nieumieszczenia go w tym wykazie, obecnie może wnieść do sądu odwołanie od decyzji ZUS odmawiającej prawa do emerytury pomostowej.
www.EmeryturyiRenty.pl - Emerytury:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKadrowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|